ဒါက အရင္အပတ္ကအေၾကြး။ လင္းစစ္သူတုိ႔ခင္မ်ာ အေၾကြးေတြပတ္လည္၀ုိင္းလုိ႔ ညွပ္ေသေတာ့မယ္။ စာဖတ္သူေတြ ခြင့္လႊတ္သီးခံႏုိင္ပါေစဗ်ာ။ ကဲ… ဆစ္ဒ္နီ ေအာ္ပရာ ကဇာတ္ရံုအေၾကာင္း ဆက္ရေအာင္ဗ်ာ။ ပထမ ပိုင္းမဖတ္ရေသးတဲ့သူေတြ အတြက္ ဒီ လင့္ ကို ႏွိပ္ၿပီး သြားဖတ္ႏုိင္ေၾကာင္းပါ။ ဒုတိယပိုင္းဆက္ပါၿပီ။
ပေရာဂ်က္ ပထမအဆင့္ မွာေတာ့ Utzon က တျခား ဒီဇုိင္း အသင္း နဲ႔ အလုပ္ရွင္ နဲ႔ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေပမယ့္ ပေရာဂ်က္ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရာမွာ သိလာတဲ့ အခ်က္က အသံစနစ္၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရး ေနရာ နဲ႔ အျခားေနရာေတြ နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ၿပိဳင္ပဲြ၀င္ လုိအပ္ခ်က္ေတြ မလံုေလာက္တာ ေတြ႕ရွိရၿပီး အလုပ္ရွင္ကလည္း ကုန္က်စရိတ္ေတြ ေဆာက္လုပ္ရာမွာ ပါ၀င္တဲ့ ဒီဇုိင္းန႔ဲ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို သေဘာမက်ျဖစ္ေနပါတယ္။ အလုပ္ရွင္နဲ႔ ဒီဇုိင္းအသင္းၾကား ဆက္ဆံေရးဟာ ေဆာက္လုပ္ေရး အခ်ိန္ကို ဒီဇုိင္း ၿပီးၿပီး မၿပီးၿပီး အေစာဆံုးစတင္ဖုိ႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတာင္းဆုိတဲ့အခ်ိန္မွာ ပိုမုိတင္းမာလာပါတယ္။
အလုပ္ရွင္၊ ဗိသုကပညာရွင္၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ နဲ႔ ကြန္ထရက္တာေတြ အၾကား တစ္ေန႔တစ္ျခား ပိုမိုတင္းမာလာတယ္။ Utzon က အလုပ္ရွင္ဟာ ရွိရွိသမွ် ေဆာက္လုပ္ေရးဆုိင္ရာ အခ်က္အလက္ေတြ ဒီဇုိင္း အခ်က္အလက္ေတြအားလုံး သူ႔ ဒီဇုိင္း အသင္းတစ္ခုထဲမွ တစ္ဆင့္ ရယူသင့္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အလုပ္ရွင္က ဗိသုကာ၊ ကြန္ထရက္တာ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ အားလုံး သူ႔ ဟာသူ ျပန္လည္ တုိက္ရုိက္တင္ျပဖုိ႔ လုိလားတယ္။ ဒါေပမယ့္ အင္ဂ်င္နီယာ အသင္း Arup ကေန အလုပ္ရွင္ကို တုိက္ရိုက္ဆက္သြယ္ဖုိ႔ အေၾကာင္းကဖန္လာတယ္။ Peter Murray ေျပာၾကားခ်က္အရ Utzon ၾသစေၾတးလ်ကို ေျပာင္းလာၿပီးေနာက္ သူ႔ ရံုးကို သံုးလေလာက္ပိတ္ထားၿပီး ခရီးသြားေနတယ္။ Arups က သူ႔ကို ဆက္သြယ္လုိ႔ မရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ဒီဇုိင္း ေရြးခ်ယ္မႈေတြကို Utzon မပါပဲလုပ္လုိက္ရတယ္။ ဒါက Utzon နဲ႔ သူ႔ အင္ဂ်င္နီယာေတြ ဆက္ဆံေရးကို သိသိသာသာ သက္ေရာက္သြားေစတယ္။
Utzon က အလုပ္ရွင္ရဲ့ Sydney Opera House Executive Committee ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြ ေမးခြန္းေတြလည္း ေျဖဆုိဖို႔ တြန္႔ဆုတ္ေနခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ Utzon က ေကာ္မတီမွာပါ၀င္တဲ့ မူလ ၿပိဳင္ပဲြ၀င္ အကဲျဖတ္ဒိုင္Professor Harry Ingham Ashworth ရဲ့ ေထာက္ခံမႈကိုေတာ့ အျပည့္အ၀ရခဲ့ ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ Utzon ရဲ့ ေခါင္းမာမႈ အေလ်ာ့မေပးႏုိင္မႈေတြေၾကာင့္ အလုပ္ရွင္ေတာင္းဆုိတဲ့ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ ဒီဇုိင္းျပင္ဆင္မႈေတြကို မလုပ္ေပးခဲ့ပါဘူး။ အႀကီးတန္းအင္ဂ်င္နီယာ Jack Zunz ကို Utzon ေျပာခဲ့ဖူးတာက သူ ဘယ္ေလာက္ကုန္ကုန္ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ဘာျပႆနာျဖစ္ျဖစ္ သူလုိခ်င္တာ ဒါဆုိဒါပဲ ျဖစ္ရမယ္တဲ့။ ေတာ္ေတာ္ ေခါင္းမာတဲ့ လူႀကီးပါလားေနာ္။
Utzon ရဲ့ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈဟာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ မရွိခဲ့ပါဘူး။ Ove Arup ကေတာင္ Utzon ဟာ သူအလုပ္တူတူလုပ္ခဲ့သမွ် ဗိသုကာပညာရွင္ေတြထဲမွာ အေကာင္းဆံုးပါပဲတဲ့။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီ့ႏွစ္ေတြေတာက္ေလွ်ာက္ ဆက္ဆံေရးေတြဟာ ပိုလုိ႔သာ ဆုိးလာပါတယ္။ Utzon က Minister of Public Work ရဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ကိုလည္း ပံုေတြ စာရြက္စာတမ္းေတြကို ၾကည့္ခြင့္မေပးခဲ့ဘူး။ ေနာက္ Utzon ရဲ့ အလုပ္ေတြကိုလည္း အျငင္းအခံုျဖစ္ၾကၿပီး အခေၾကးေငြလည္း မေပးခဲ့ပါဘူး။ ဒီေတာ့ Arup အင္ဂ်င္နီယာ အသင္းက ၾကားေန ျဖန္ေျဖ ေပးၿပီး ျပန္လွယ္သင့္ျမတ္ေရး အတြက္ ေဆာက္ရြက္ရပါေတာ့တယ္။
၁၉၆၅ ေမ မွာ Davis Hughes က Public Works ဌာနရဲ႕ ၀န္ႀကီးျဖစ္လာပါတယ္။ ေအာက္တုိဘာမွာ Utzon က အဆင့္ ၃ အတြက္ သူ႔လုပ္ငန္းစဥ္ ေတြရဲ့ အခ်ိန္စာရင္းေတြကို တင္ျပပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့လည္း ျပႆနာဆက္ျဖစ္ၿပီး Utzon က Hughes ကုိ ခင္ဗ်ားဒါမလုပ္ရင္ ကြ်န္ေတာ္ႏုတ္ထြက္တယ္ လုိ႔ ေျပာေတာ့ Hughes ကလည္း ခင္ဗ်ားႏုတ္ထြက္စာကို က်ဳပ္လက္ခံတယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ႏႈတ္ဆက္ပါတယ္ ဆုိၿပီး ၿပီးသြားေရာ။ ေဟာ ျပတ္သားလုိက္ၾကတာ။ အဲ့ဒါနဲ႔ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၉၆၆မွာ Utzon ႏုတ္ထြက္သြားတယ္။ Utzon ႏုတ္ထြက္စာတင္ၿပီးေနာက္ ၾသစေၾတးလ် ဗိသုကာပညာရွင္ Harry Seidler ႏွင့္ စာေရးဆရာ Patrick White တို႔ဦးေဆာင္ၿပီး Utzon ကို ျပန္လည္ခန္႔အပ္ဖုိ႔ ဆစ္ဒ္နီလမ္းမေပၚမွာ ဆႏၵျပၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရက လက္မခံတဲ့အတြက္ Utzon ဟာ သူ႔မိသားစုနဲ႔အတူ အၿပီးအပိုင္ ထြက္ခြာ သြားခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ့ masterpiece ကိုၾကည့္ဖုိ႔ေတာင္ လုံး၀ျပန္မလာခဲ့ပါဘူး။ မတ္လမွာေတာ့ Hughes က ျပန္ၿပီးေတာ့ အရင္ထက္ အဆင့္နိမ့္တဲ့ ႀကီးၾကပ္ခြင့္မရွိတဲ့ ဒီဇိုင္း ဗိသုကာအၾကံေပး အျဖစ္နဲ႔ တစ္ျခား ဗိသုကာခ်ဳပ္ေတြရဲ့ ေအာက္မွာ လုပ္ဖုိ႔ ေခၚေပမယ့္ Utzon က ျငင္းပယ္ခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္သူ႔ေၾကာင့္ ျပႆနာ တက္ရလည္း ဆုိတာကေတာ့ ေဘာလီေဘာပုတ္ၾကတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့ ဒီဇုိင္းအတြက္ Utzon ကို အျပည့္အ၀ credit ေပးထားပါတယ္။
မၾကာေသးမီကေတာ့ အတြင္းပိုင္း ျပန္လည္ျပင္ဆင္မြမ္းမံတဲ့ အစီအစဥ္မွာ Utzon က အေရာင္မ်ိဳးစံုနဲ႔ ထူေျပာလွတဲ့ဒီဇုိင္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူက အခုခ်ိန္မွာ အသက္ ၈၀ ေက်ာ္ရွိေနၿပီ။ သူ႔ရဲ့သား Jan ကေတာ့ ယခုဒီဇုိင္း အသင္းရဲ့ အပုိင္းတစ္ခုမွာ Utzon ရဲ့ ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ သူတုိ႔ရဲ့ အဖဲြ႕ျဖစ္တဲ့ Utzon Architects က ဆစ္ဒ္နီ ကဇာတ္ရံု အသင္းနဲ႔ သေဘာတူညီခ်က္ရၿပီး အနာဂတ္မွာ ဆက္လက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းေတြ နဲ႔ ျပန္လည္မြမ္းမံျခင္းလုပ္ငန္းေတြမွာ ပါ၀င္လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရသြားပါတယ္။
ဖြံၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းစဥ္ထဲက တစ္ခ်က္ကေတာ့ ဒီဇုိင္း ဥပေဒသေတြကို စာတမ္းျပဳစုထားဖုိ႔ပဲ။ ဒီစာတမ္းက ဖတ္ရႈသူကို အေဆာက္အအံုထဲ အတြင္းက်က် ေခၚေဆာင္သြားသလုိမ်ိဳး ေနာက္ကြယ္မွာ ရွိတ ဲ့ ဒီဇုိင္းကို ဘယ္လုိ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ၿပီး ေနာက္ဆံုး ဘယ္လုိ ရလဒ္ေတြရခဲ့လဲဆုိတဲ့ ဒီဇုိင္း ဥပေဒသ ေတြကို ရွင္းလင္းျပထားမွာပါ။ ေနာက္ၿပီး ဒီစာတမ္းက ေနာင္လာေနာက္သားေတြ အတြက္ အေဆာက္အအံု ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္မႈေတြ လုပ္ေတာ့မယ္ဆုိရင္ လမ္းညႊန္စာတမ္းတစ္အုပ္ အေနနဲ႔ ကိုးကားႏုိင္ဖုိ႔ရန္ အတြက္ပါ။ Utzon က ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေဆာက္အအံု ဟာ အႏုပညာအတြက္ အျမဲတုိးတက္ေျပာင္းလဲ အသက္၀င္ေနတဲ့ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေစဖုိ႔ သူေမွ်ာ္ကိုးပါတယ္။ ေနာင္လာေနာက္သားေတြလဲ ဒီအေဆာက္အအံု ကို ေခတ္နဲ႔အညီ အသံုးခ်ႏုိင္ဖုိ႔ရာ ျပင္ဆင္ႏုိင္ဖုိ႔ လြတ္လပ္မႈအျပည့္ ရွိသင့္ပါတယ္ လုိ႔ ေျပာသြားပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး သူ႔အေနနဲ႔ ဆစ္ဒ္နီ ကဇာတ္ရံုဟာ တူရိယာပစၥည္းတစ္ခုလုိပါပဲတဲ့။ အျမဲတမ္း အေကာင္းဆံုးနဲ႔ အဆင့္အျမွင့္ဆံုး ေဖ်ာ္ေျဖႏုိင္ဖုိ႔ရာ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် အသံညိွေပးရမယ္၊ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈေတြ လုပ္ေပးရမယ္တဲ့။
ဆစ္ဒ္နီ ကဇာတ္ရံု ကို ဘုရင္မ အဲလစ္ဇ္ဘတ္ ၂ က ေအာက္တိုဘာ ၂၀၊ ၁၉၇၃ မွာ ဖြင့္လစ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီေန႔မွာပဲ Utzon က the Royal Institute of Architects Australia ရဲ့ ေရႊတံဆိပ္ဆုကို ခ်ီးျမွင့္ခံရေပမယ့္ သူကိုယ္တုိင္ ဖြင့္ပဲြကိုေတာင္ မတက္ေရာက္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။
၂၀၀၃ခုႏွစ္မွာ ဆစ္ဒ္နီ ကဇာတ္ရံုရဲ့ အႏွစ္ ၃၀ျပည့္ ေမြးေန႔မွာပဲ Jorn Utzon ဟာ ဗိသုကာေလာကရဲ့ အျမွင့္ဆံုးဆုျဖစ္တဲ့ ပရစ္ဇ္ကာ ဗိသုကာဆုကို ခ်ီျမွင့္ခံခဲ့ရပါတယ္။ Utzon ဒီဇုိင္းဆဲြတဲ့ ပထမဆံုး ေဖ်ာ္ေျဖေရးအတြင္းပိုင္းကို စက္တင္ဘာ ၁၆၊ ၂၀၀၄ မွာ ဖြင့္လွစ္ၿပီး Utzon ကို ဂုဏ္ျပဳတဲ့ အေနနဲ႔ Utzon Room လုိ႔ မွည့္ေခၚခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ကို ယခုလုိနာမည္ ေပးတာကို လက္ခံႏုိင္ပါသလားလုိ႔ ေမးေတာ့ သူက ယခုလုိ ဂုဏ္ျပဳတာဟာ သူ႔ဘ၀မွာ ဒီထက္ ႀကီးက်ယ္တဲ့ ဂုဏ္ျပဳခံရျခင္းမ်ိဳး မရွိႏုိင္ေတာ့ဘူးလုိ႔ ေျပာသြားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူရခဲ့သမွ် ဘယ္လို ဆုတံဆိပ္မ်ိဳးထက္မဆို သာပါတယ္တဲ့။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ ဘုရင္မ အဲလစ္ဇ္ဘတ္ ၂ က ပဲ Utzon ဆဲြတဲ့ အတြင္း ဒီဇုိင္း ခန္းမေတြကို ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ပါၿပီး visionary architect အျဖစ္ Utzon ကိုခ်ီးေျမွာက္ေပမယ့္ သူ႔သားသာ တက္ေရာက္ႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ သူ႔သားက အေဖက အရမ္းအိုေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ၾသစေၾတးလ်ကို လာဖုိ႔ ေလယာဥ္ အၾကာႀကီးမစီးႏုိင္ေတာ့လို႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔စိတ္က ဒီအေဆာက္အအံုထဲမွာ ေနထုိင္ၿပီး ရွင္သန္ဆဲပါ၊ ကဇာတ္ရုံ ဖန္တီးသူမို႔ သူမ်က္စိမွိတ္ၿပီး ေမွ်ာ္မွန္းၾကည့္ရံုပါပဲ ဆိုၿပီးေျပာသြားပါတယ္။
ဒီနာမည္ေက်ာ္ ေအာ္ပရာ ကဇာတ္ရံု ဟာ တကယ္ေတာ့ performance အခန္းအမ်ားႀကီး စုေပါင္းၿပီး အျဖဴေရာင္ ေက်ာက္ျပားကပ္ ရြက္ပုံစံ ကြန္ကရစ္ အမိုးခံုးေအာက္မွာ စုေပါင္းထားတဲ့ အေဆာက္အအံု တစ္ခုပါပဲ။ Bennelong Point မွာ ၀င့္၀င့္ထယ္ထယ္နဲ႔ ၾသစေၾတးလ်ရဲ့ ဂုဏ္ေဆာင္ အမွတ္အသားတစ္ခုအျဖစ္တည္ရွိေနပါတယ္။ UNESCO ရဲ့ ကမာၻ႕အေမြအႏွစ္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေရး ေကာ္မတီက ဒီ ဆစ္ဒ္နီ ကဇာတ္ရံုကို ဘယ္သူမွျငင္းမရႏုိင္ေသာ ၂၀ရာစုရဲ့ masterpiece ေတြထဲက တစ္ခုအေနနဲ႔သာမက လူသားအားလုံးရဲ့ သမုိင္းထဲက masterpiece ပါလုိ႔ Expert evaluation report က မွတ္ခ်က္ျပဳပါတယ္။
ကဲ… ဗိသုကာ စိတ္၀င္စားတဲ့ စာဖတ္ပရိသတ္လည္း အခြင့္ၾကံဳရင္ သြားလည္ၿပီး ေလ့လာၾကဖုိ႔ တုိက္တြန္းပါတယ္။ လက္မွတ္နဲ႔ ကပဲြ အစီအစဥ္ေတြကို www.sydneyoperahouse.com မွာ သြားၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ကပဲြ ျပဇာတ္ေတြ မၾကည့္ခ်င္လည္း ရတယ္ထင္ပါတယ္။ Opera House Tour ရွိပါတယ္။ ၾသစေၾတးလ်က စာဖတ္ပရိသတ္မ်ားရွိရင္ သြားလည္ဖုိ႔ အၾကံျပဳပါရေစ။ လည္ၿပီးရင္ ဒါမွမဟုတ္ လည္ဖူးရင္ ကိုယ့္ရဲ့ အေတြ႕အၾကံဳေလးေတြ ေ၀မွ်သြားပါအံုးဗ်ာ။ အားလုံးပဲ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
လင္းစစ္သူ
Sunday, November 9, 2008
Sydney Opera House (2)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
I have been there twice. It is a really nice building. It was very great and amazing at night.
A true remarkable building ..
A true architectural design ..
ေနာက္ခံက တံတားအလွနဲ႕ေပါင္းထားတာ ပိုလွသလိုပဲ
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ OZ ကို တစ္ေခါက္ေလာက္ သြားခ်င္တယ္
...
သီတာ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ မႏွစ္က ေရာက္ျဖစ္ေသးတယ္။ အနားကိုပဲေရာ္ကတာပါ အဲ့ဒီနားမွာ ေလွသြားစီးေနတာေလ။ ေပ်ာ္ဖို႕ေတာ့ေကာင္းတယ္ Building ၾကီးကိုေတာ့ ျမင္လိုက္တယ္ အထဲေတာ့ မေရာက္ဖူးဘူး ေတာ္ေတာ္ေတာ့မိုက္ပံုရတယ္ ၾကံဳလို႕ရွိရင္ သြားေလ့လာရဦးမယ္
ေၾသာ္ ေမ့လို႕ အခုလို မွ်ေ၀ေပးတာ ေက်းဇူးတင္တယ္လို႕ေျပာတာပါ ေနာက္လဲ လာေလ့လာပါဦးမယ္
ေက်းဇူးပါ ကိုလင္းစစ္သူ
Post a Comment